Overgewicht

 

Overgewicht betekent dat u meer weegt, dan goed is voor uw gezondheid. Met een gezond gewicht hebt u minder kans op diabetes type 2, hart- & vaatziekten en gewrichtsklachten. Bovendien wordt de kans op bepaalde vormen van kanker kleiner. Het is daarom verstandig om af te vallen bij overgewicht.

 

Om overbodige kilo’s te verliezen moet u anders gaan leven. Dat kost moeite, maar daar krijgt u veel voor terug. Met een goed gewicht zit u lekkerder in uw vel. U voelt zich fitter en ontdekt dat bewegen weer gemakkelijker gaat. U raakt minder snel buiten adem en de kans om ziek te worden, wordt kleiner.

 

LijfStyle adviseert 3 fases om tot een gezond gewicht te komen:

  • Fase 1: Klaarmaken voor de start.
    Zorg dat je voorbereid bent om overgewicht kwijt te raken.
  • Fase 2: Gezond minder eten en meer bewegen.
    Maak goede keuzes in wat je eet en laat je spieren werken.
  • Fase 3: Op gezond gewicht blijven.
    Blijf gezond eten en bewegen.

 

 

Waarom niet afvallen met een populair dieet?

Veel populaire afvaldiëten zijn te streng, te eenzijdig of onpraktisch. Als u blijvend wilt afvallen, moet u gezond afvallen. Dat begint met het geleidelijk aanpassen van het eetpatroon.

Ben ik te zwaar?

De BMI-meter geeft snel inzicht in uw situatie: is het gewicht oké of heeft u een verhoogd risico op ziekten? Daarnaast is de middelomtrek ook een manier om te bepalen of u  een gezond gewicht heeft.

Hoe ontstaat overgewicht?

Zwaarder worden ontstaat als u langdurig meer energie binnenkrijgt dan nodig is. Alles draait om de balans tussen de hoeveelheid calorieën die u eet en de hoeveelheid energie die uw lichaam verbruikt. Dit noemen we de energiebalans.
Als de balans doorslaat doordat u over een langere periode te veel eet of te weinig beweegt, ontstaat overgewicht.

Hoe het overgewicht is ontstaan, is een belangrijke vraag om uzelf te stellen. Bent u de afgelopen jaren steeds iets zwaarder geworden of is het iets van de laatste tijd? Vaak kunt u zelf wel inschatten wat de pijnpunten zijn.

  • De neiging om veel te eten, vooral van ongezonde producten?
  • Beweeg en sport u wel voldoende?
  • Zijn er veranderingen in uw leven, zoals een kind of een andere baan, veranderingen die uw eet- en beweegpatroon hebben veranderd?
  • Troost zoeken in eten als u verdrietig of gestresst bent, terwijl er eigenlijk geen honger gevoel is.

Wat de reden ook is en welke excuses er ook zijn, op dezelfde manier doorgaan is ongezond.

Het is tijd voor verandering! LijfStyle is hierin uw steun.